
 1 

Cable Operators Federation of India  
13/97, Subhash Nagar, New Delhi-110027, Ph. 011-25139967, 9810269272 

 

Ref/COFI/TRAI/12/2013 

Dated: 10 Aug 2013 
 
The Chairman 
Telecom Regulatory Authority of India 
New Delhi-110002 
 
Kind Attention: Sh Rahul Khullar 

Sub: TRAI Consultation on Foreign Direct Investment in Broadcasting Sector 
in India dated 30 July 2013 

Sir, 

Reference TRAI Consultation on Foreign Direct Investments in Broadcasting. 

We wish to provide the following comments;-  

We are the last mile cable operators, who play the most important role in the industry 

owning, operating and maintaining the last mile infrastructure of 100 million cable TV 

households since last 25 years. We were recognised as Small Scale Service and 

Business Enterprise (SSS&BE) in 1994 (Letter of Industry Ministry attached as 

Annexure-I). 

This is to submit that unchecked increase in FDI and misuse of these investments by 

some large media houses in acquiring last mile cable operators and smaller TV 

channels (mostly regional channels) has jeopardised the livelihood of lakhs of 

people. In order to create large monopolies in the media market these media groups 

are demanding more and more FDI to help them achieve their dubious aims.   

Hence at the outset, we don‟t suggest any further increase in FDI in 

Broadcasting Sector at this point of time when Industry is transitioning to a 

new structure and small players who need finances for investments, both cable 



 2 

operators and broadcasters do not feel secured in the present regulatory 

environment.  

Government wishes to invite more FDI to tide over the present economic 

conditions. We do not think increase in FDI cap in broadcasting will help 

achieve that. We need FDI for the following purpose and NOT for Broadcast 

Channels :- 

a) Developing Networking Infrastructure. In Broadcasting sector increase in 

number of channels of a single company does not help the economy. What is 

important is that we improve the last mile infrastructure of cable TV 

networks that service 600 million people so that, like in many developed 

and developing countries we can convert our cable networks into two way 

broadband networks that not only have the capability of providing 

hundreds of channels but also internet, hundreds of value added 

services, VOIP and all futuristic services which subscribers in other 

countries are enjoying. 

These last mile operators who own and operate these networks need to -  

 Consolidate 

 Upgrade networks with modern technology like IP 

 Buy backhaul services to provide broadband services to consumers. 

 Facilitate the consumers to understand the new technologies, adopt 

them in shortest possible time. 

 Provide community based services to the masses like e-governance for 

upliftment of the society. 

Last mile operators have done lot of investments of their own till now, 

upgrading networks to distribute from just one video channel to hundreds of 

channels, migrating from co-ax networks to Hybrid Fiber Co-Ax (HFC) 

Networks and provide limited broadband services.  

b) Indigenous Manufacture Indigenous manufacture of STB and other digital 

equipment is a very important need of the Industry that requires large 



 3 

investments. No investments are coming because government policies do not 

provide a growth oriented environment. Importing equipment from abroad is 

still more competitive than manufacturing equipment in India (we are 

attaching an article on the Indian economy published in NITI Central 

news portal for details as Annexure-II). 

c) Phase III and IV of mandatory digitisation where 75 million households are 

concerned, may not be completed by the deadline of December 2014 as 

weakening of rupee and lack of indigenous manufacture of STBs may make it 

hard for the companies to import such a large number of equipment in such a 

short time.   

What the industry needs most at this time is a secured and growth oriented 

environment for the business. This is what the Foreign Investors also look for 

but is sadly absent. So, all investors are following a policy of wait and watch.  

Present lot of industry bigwigs who are advocating increased FDI caps, lobbying 

through various industry associations like CII, FICCI, ASSOCHAM, CASBAA etc. 

have done nothing for the inclusive growth of this industry which is the objective of 

the government.  

Since 1994 when the first national MSO emerged on the scene, all investments have 

gone into increasing vertical monopolies and using unethical ways to capture the 

business of small operators by ‗Pay‘ TV broadcasters. As a proof, TRAI can see the 

present statistics that in Digitisation; only those companies have grown or 

benefitted who are vertically integrated with „Pay‟ Broadcasters, be it MSOs, 

DTH or distribution agents.  

If TRAI carries out a survey of renewal of registration of small operators in states like 

Punjab, Himachal, Gujarat, Maharashtra, Orissa etc. it will find out that many of 

those registered since 1990 have lost their networks to the agents of „Pay‟ 

channel broadcasters or their relatives.  

Before taking any decision in this matter we request you to get a feedback 

from all stake holders on the amount and source of their FDI since the 

beginning of their venture and how the FDI has been utilised by them. We 



 4 

place before you some facts about FDI observed in the past that have caused 

more harm to the industry than any benefits. 

Important Facts about FDI in Broadcasting 

1.    Only those stake holders demand more FDI who already enjoy 

large horizontal and vertical monopolies or wish to do that for which the 

government is already concerned and has asked TRAI to examine the issue in 

depth and recommend steps to curb the monopolies in Media. 

2.    There are only two or three large media groups who wish to induct FDI in 

their DTH, MSOs or broadcasting companies to increase their monopolies in 

the media sector by- 

(i) Increasing number of channels in all genres and languages to make 

the market less competitive. 

(ii) To take over small TV channels and last mile networks to increase 

their monopoly. 

(iii) To carryout large scale mergers and acquisitions. 

(iv) FDI is used to pay off to politicians and bureaucrats through their 

foreign subsidiaries to make policies favouring them. 

(v) They spend huge sum in taking distributors and MSOs on foreign 

jaunts to lure them into their fold. 

3.    Because of cartelisation these companies do not let any small operator and 

broadcaster to grow and compete with them. 

5.    Such take-overs also generate unemployment of lakhs of people working 

in these networks where as government spends thousands of crores to generate 

new employment in the country. 

7.    Such FDI is never invested in infrastructure in India but goes out to 

purchase equipment and services from abroad, helping other foreign countries or 



 5 

their own group companies. Example of importing 28 million poor quality old 

technology STBs without any standards, BEE ratings, interoperability or 

value added services for digital networks costing more than Rs 4000 

crores from China and other countries in the last one year is there before us. 

This money has already been recovered by these companies from subscribers 

or the local cable operators. So, where is the FDI or FII that some of them 

received in the name of Digitisation?  

These investments will be sought by only the vertically integrated DTH companies 

because other DTH operators are already reeling under heavy debts and ready to 

sell a part or whole of their company. The vertically integrated DTH companies 

are asking for more of FDI for this purpose.  

Some of these media groups are owned by companies like News Corp of Rupert 

Murdoch which are known for their unethical ways of expansion, bribing the 

government officials and law making machinery in many countries. A recent 

case of Murdoch‘s news paper helping one political group against the government in 

power in Australia and last year‘s phone hacking scandal in the UK that had rocked 

the British Parliament are a warning of what can come if we allow such foreign 

investors to dominate the media in the country (News clips from all over the world 

regarding Rupert Murdoch‟s exploits in influencing Politicians and 

governments are attached as Annexure-III). 

Results of the first Phase of digitalisation already show that we are slowly moving 

towards a chaotic situation that would benefit only a few large companies and 

consumers and cable operators would suffer the most. Digitalisation effort has 

failed miserably to attract FDI and create an atmosphere that would attract 

many foreign investors as anticipated by the government.  

What the Investors want?  

The above conditions do not attract investors from abroad as investors know that in 

developed countries like USA, UK and Europe, it took more than ten years to 

achieve digitisation that we are trying to achieve in just three years, that too in 

a country which has 70% poor people.  



 6 

Also they are aware that in no country a private industry was ever forced to 

adopt a new technology discarding the old one completely. Such strategies 

never lead to growth.  

They are also aware that in all countries where digitisation was mandated on 

terrestrial networks only, it was to save on spectrum for the new wireless 

communications. Those governments felt it their duty to enable the consumers 

to migrate to new technology and provided them with monetary help to do 

that. 

URGENT NEED 

Problems of the Industry needed immediate attention before inviting FDI. 

Some of the basic problems of the industry that require to be addressed to create an 

investment friendly environment are given below:- 

1. Cross media holdings and vertically integrated operations to be curbed. 

2. Cable operators who control the last mile of 100 million households providing 

service to the subscribers should be strengthened to help consolidation 

through supporting regulations. 

3. India is not a pay TV market as yet. Pay channels have been forced on 

consumers without addressable system and operate just like free to air 

channels. Hence there is no way to judge their viewership or revenue 

collection. TRP system does not give the right picture. Investors know 

that consumers can never be forced. Give adequate time to consumers 

to adopt the new technology 

4. Revenue for Cable Operators has been frozen since December 2003 where 

as channels have increased and pay channel rates are allowed to go up and it 

it is out of reach of majority of consumers. Thus investors do not see any 

return on investments. 

5. Cable TV networks have a very poor infrastructure to support a modern 

investment oriented business model.  

 There is no return path. 



 7 

 State governments have not yet given Right of Way (RoW) to cable TV. 

 Networks do not support broadband triple play. 

 Not even a single national MSO has upgraded to IP based networks 

that attract maximum FDI. 

 Provision of content to distribution platforms like Cable TV networks, 

DTH, IPTV networks etc. is not streamlined. There is so much 

discrimination by Pay TV broadcasters that no investor wants to 

invest in India.  

6. It is ironical that addressability was curtailed on cable in 2003 but was 

permitted on DTH and other platforms. Thus addressability never grew in 

cable and now it is being forced to adopt a similar structure as in DTH 

favouring only the „Pay‟ Broadcasters in an unrealistic time frame that is 

impossible to adhere too by any smaller player. Please remember that even in 

the USA from where most of the ‗Pay‘ channels have come to India people 

are fighting for their a-la-carte choice ( Latest news about introduction of 

new cable law favouring a-la-carte choice in the US is attached as 

Annexure-IV) 

This issue of FDI in the broadcasting sector is a very serious matter that 

involves monopolies in media sector, money laundering, diversion of funds to 

other business and killing of competition. Hence we humbly request that the 

government must ensure the following:- 

Major Issues to be taken care of 

1. Security Concerns. Home Ministry and I&B Ministry had last year shown 

their concern over security issues involved in increasing the FDI limits, 

particularly in verifying the shareholders‘ credentials who are investing in 

India. Another major concern indicated was how to prevent global 

media barons like Rupert Murdoch, who have a track record of 

exceeding their brief and influencing policies from entering the 

business (Recent news reports of Rupert Murdoch‟s efforts in 



 8 

influencing elections in Australia and his last year‟s scandal of phone 

hacking in the UK that rocked British Parliament are attached as 

Annexure-IV). 

2. Forced Take-overs. No take-overs are done in coercive manner forcing 

people out of jobs, creating large scale unemployment. 

3. Consumers are protected from the growing horizontal and vertical 

monopolies of these media groups, in terms of content and cost of 

services. 

4. The issue of monopolies in media is under consultation by the 

regulator TRAI on reference from Ministry of Information and 

Broadcasting. FDI caps should not be raised till this issue is resolved. 

 

CONDITIONS FOR SEEKING FDI 

Government must regulate use of foreign funds so that it helps in the growth of 

indigenous businesses. (Our comments and Suggestions on Second 

Amendment to Cable TV Act sent to the Lok Sabha Standing Committee on IT 

dated 28 feb 2012 are attached as Annexure-V) 

 

  Approve FDI only when an MSO is ready to invest certain percentage in 

rural areas. 

  Approve FDI only to those MSOs who build two way broadband triple 

play networks. 

  Approve FDI to those broadcasters who wish to launch high-tech HD or 

3D channels 

  Approve FDI to Foreign channels only when it is assured that minimum 

75% content will be created in India.  

  Allow private DTT broadcasting studios with 100% FDI so that small 

regional channels get to be carried at lower cost than satellite. This will 

save many existing small channels and encourage more in every region/ 

district. Also will provide growth to indigenous STB production, small TV 

sets, mobile broadcasts providing technology benefits to consumers.  

 

CONCLUSION 



 9 

These cable TV networks can fulfil the vision of our government in providing 

broadband services in rural as well as urban areas as almost every large village has 

a cable TV network that connects many other smaller villages around with 

fibre-optic cables and co-axial cables that have more capacity to carry data 

traffic than any of the telecom or mobile networks. These networks are run by 

local self employed people who have further trained and employed lakhs of people to 

operate and maintain these networks, thus helping the government in generating 

employment apart from being a part of knowledge economy, empowering the 

masses with information and knowledge. Universal License Holders can integrate 

their services with these networks using latest technologies like G-PON, E-PON, 

EoC etc. 

We therefore, request that decision to increase FDI limits must be taken after a 

thorough study of the ground situation rather than what is projected on paper 

by these large media groups through I&B Ministry and industry lobbies like 

FICCI, CII, ASSOCHAM, CASBAA, MPA etc. 

 Yours Faithfully, 

(Roop Sharma) 

 9810069272 

Attached: 

Annexure-I : Letter of Industry Ministry declaring Cable TV as SSS&BE  

Annexure-II : Article on the Indian economy published in NITI Central news portal  

Annexure-III: News reports of Rupert Murdoch‘s efforts in influencing elections in 

Australia and phone hacking scandal in the UK that rocked British Parliament. 

Annexure-IV: Introduction of new cable law favouring a-la-carte choice in the US 

Annexure-V: COFI comments and Suggestions on Second Amendment to Cable TV 

Act sent to the Lok Sabha Standing Committee on IT dated 28 Feb 2012. 

 



 10 

Annexure-I 
(Refer to Counter Comments of 

COFI on Media ownership) 

 
GOVERNMENT RECOGNISE CABLE TV OPERATION AS SSSBE 

 
Dated 1st Feb 1994 

NO. 2(3)/93-SSB bD. & Policy 
Govenmrnt Of India Ministry Of Industry 
Dptt. Of Small Scale Industries & A.R.I 

Office of the Development Commissioner (SSI) 
 
To 
 
1  The Secretary (Industries) All States/UTs 
2  The Director/Commissioner of Industries (All States/UTS). 
 

Subject - Activities Registrable as SSBE-s Inclusion of Cable T.V Service as 'SSSBE' 
 

Ref  Letter No. 2(3)/91-SSI Bd. dated 30.9.91 
Letter No. 2(3)/91-SSI Bd. dated 3.1.92 

Sir 
 

In Continuation of this office letters of even number referred to above. I am to inform 
you that it has now been decide to recognize the following activity as a Small Scale Service 
& Business Enterprises (SSSBE). 
 

(a) ―Installation and operation of Cable T.V. Network‖ 
 

These units would be eligible to obtain registration with the registering authorities as 
'SSSBE' and will be entitled to avail the benefits available to SSI units. Subject to other 
terms & conditions. 

 
 

Yours Sincerely 
Sd/- 

(RAJUSHARMA) 
DIRECTOR (SSIBD. &POLICY) 

Copy forwarded to 
1 Director of all SISIs & Director in HQ& IAs. 
2 All others as per mailing list. 
3 Director. Tech.Pub. O/o the DC(SSI). New Delhi. 



 11 

Annexure II  

Indian economy comes to a fullstop 

http://www.niticentral.com/2013/07/22/indian-economy-spirals-to-a-fullstop-107779.html 
 

By MR Venkatesh on July 22, 2013 

 

A fairly large South-Indian group with varied business interests had invited me to a strategy session to turn 

it around. It was the first meeting and was to be preceded by breakfast. As we waited to be served, I 

perused their latest balance sheet. 

Noticing that it was a profitable, tax and dividend paying company, where was the question of turnaround I 

wondered? Nevertheless, I instantly zeroed in on the balance sheet. I observed that the company had 

invested approximately Rs 700 crore on its subsidiaries and lent another Rs 300 crore — in the aggregate 

Rs 1,000 crore. Flipping across the accounts, I asked a simple question – what is the return from this 

investment of Rs 1,000 crore? (Amounts changed for obvious reasons.) 

The CFO was silent. The executive director hummed and hawed. The body language of the rest was a 

dead giveaway of their uneasiness to discuss this matter further. 

The junior-most amongst them blurted out, perhaps unwittingly, that it was virtually nil. His answer got a 

cold stare from his superiors. ―Nil!‖ I exclaimed to the horror of my hosts. ―You must be paying 

approximately Rs 150 crore as interest annually on this sum.‖ I commented, probably rubbing salt into their 

wounds. I went on to probe further, ―Why, what happened to this money?‖ 

This time my question was followed by thundering silence. Even the junior one was quiet this time around. 

May be he had already got the message. As I helped myself to the breakfast I noticed radio silence at the 

table. Was I at a funeral? 

Between mouthfuls, I attempted to be at my persuasive best. Probably my training as a chartered 

accountant helped me. Unable to bear my repeated questioning, the CFO finally broke down. ―Sir, as you 

are aware we are in infrastructure. That requires tremendous pay-offs to politicians and bureaucrats. We 

have used approximately 150 subsidiaries, some of which are foreign ones, to route these payments.‖ 

I was stunned. My jaw dropped. ―Sir, we expected you to know all these practicalities of our business. The 

turnaround strategy needs to factor these ground realities.‖ Obviously, this time around I was at the 

receiving end. The breakfast meeting concluded abruptly. 

http://www.niticentral.com/2013/07/22/indian-economy-spirals-to-a-fullstop-107779.html
http://www.niticentral.com/author/m-r-venkatesh


 12 

Importantly, I understood that India‘s outbound investment policy was not a liberalisation process, but a 

facilitation one – one that ensured smooth pay-offs! Importantly in this mess, businessmen, politicians, 

professionals, bureaucracy, judiciary and even the media are involved. No one can blame the other. 

The economics of kickbacks and payoffs 

Instantly my thoughts raced to the Nira Radia tapes. Fifteen per cent was the kickbacks payable to the 

Minister concerned for approving every road contract. Add another fifteen to the bureaucracy and local 

politicians. Add another five to seven to bankers, lawyers, consultants and agents to procure funds. What 

we have is a staggering 35-40 per cent additional cost to every infrastructure project. 

That implies a road project costing Rs 100 crore would in effect be a Rs 140-150 crores project. Naturally, 

the toll for the stretch would not be Rs 100 but Rs 150. This has profound implications for the Indian 

economy. This extra Rs 50 in toll levy for every 100 km has a cumulative effect on the manufacturing cost. 

The net result – imports from most of our neighbors of several items [despite cost of transportation and 

customs duty] are competitive than manufacturing the same in India. Forget competing abroad, Indian 

manufacturing has become uncompetitive in India! 

There is another dimension to this issue. Somewhere down the line these ―costs‖ were funded, mostly by 

our banks. Corporates altered their top-line as well as bottom-line to keep their banks in good humor. The 

Banks in turn suspended their sense of disbelief. As chartered accountants we too played ball in creating a 

mini-Satyam in most of India‘s corporates. 

The impact of gold plating 

But this gold platting of balance sheets cannot be done beyond a point. Everything has a breaking point 

isn‘t it, especially as the economy tanked? 

These developments were brilliantly captured by a Report by the Centre for Monitoring Indian Economy 

(CMIE) ―As the topline growth continued to slow down, the manufacturing sector as well as the non-

financial services sector saw profits fall in the March 2013 quarter compared to the year-ago levels. 

Operating profits of the manufacturing sector excluding the petroleum sector fell by close to four per cent 

while the net profit fell by a sharp 23.2 per cent.‖ 

The report goes on add ―The non-financial services sector managed to improve its sales growth from 3.2 

per cent in the March 2012 quarter to 6.5 per cent in the March 2013 quarter on account of sectors like 

transport services and software. However, at the net level the sector saw a sharp 28.3 per cent decline in 

profits.‖ 

Well, both the manufacturing and services sector are going bust. 

Simultaneously the CMIE points out that the ―Commissioning of projects dropped sharply to Rs 337 billion 

during the quarter ended June 2013 from Rs 827 billion in the June 2012 quarter. This was lowest since 

quarter ended December 2006.‖ 

Macro-economic data too corroborate these numbers. From a growth rate of 7.5 per cent in the first quarter 

of 2011-12 growth rate has witnessed a steady fall in the next seven quarters to less than 4.8 per cent in 

the fourth quarter of 2012-13. 

If data released by the Finance Ministry for the first two months of this fiscal is any indication, 

manufacturing has recorded a negative – yes negative growth of two percent, mining a negative of 5.7 per 

cent, capital goods a negative of 2.7 per cent, consumer goods a negative of 4 per cent and consumer 



 13 

durables a negative of 10 per cent. In short, when it comes to manufacturing, forget growth, we are in 

negative zone. 

The net result – twenty per cent of lending by Indian Banks is stressed. Obviously, when banks end up 

funding pay-offs and kickbacks, this is the end result. And that is a whopping Rs 11 lakh crores – 

approximately $200 billion – a sum that even the banks in USA cannot afford. 

Added to this is the stress on account of our external accounts. The foreign debt has risen to $390 billion. 

This was a mere $225 billion in 2008. What is galling is that the foreign exchange reserve has remained at 

a constant $300 billion during this period. Needless to emphasise, the ratio of foreign exchange reserves to 

foreign debt has deteriorated from 138 per cent then to less than 75 per cent now. 

What is adding to the consternation is that in the short term – by March 2014 – we need to pay 

approximately $172 of our foreign debts. This works out to approximately 44 per cent of the external debt 

and a staggering 60 per cent of the total foreign exchange reserves of the country. 

The short-term external borrowings are surely the villain of the piece. Remember in 1991 the short-term 

external debt was a mere 10 percent of the total external debt. Now it is one-fourth. 

Another important parameter – India‘s net international investment position [the net claims of non-residents 

against external claims of residents] stood at a negative $225 billion as at 30th June 2012. This 

deteriorated to a negative of $307 billion by March 31, 2013. That implies an addition of $82 billion in a 

matter of mere nine months. 

Simply put, Indian manufacturing by and large is uncompetitive at current exchange rates. And if Rupee is 

devalued, prices of imports, especially crude oil, would increase leading to an inflationary spiral. Either way, 

that means increased unemployment. The services sector too as pointed out above is spluttering. And 

remember agriculture has been historically recording sub-three percent growth in the best of times. 

As we witness large-scale unemployment, purchasing power in the hands of the people is rapidly 

decreasing. That implies demand compression which in turns puts the economy once again on the 

downward spiral. 

Add to this the absolute lack of governance, indecision and Governmental apathy – you would know what it 

means to do business in India. Whatever be the reason – political or otherwise — bureaucracy in Delhi has 

simply refused to function. Likewise every assessment with our revenue departments ends up as extortion. 

Unfortunately the Government‘s response has been pathetic. Surely, increasing FDI limits is not reforms. 

On this the UPA Government is completely off-target. What makes the set of reforms scandalous is that the 

Government is indirectly bribing foreigners to invest in India. The Jet-Etihad deal is a case in point. 

Put pithily, we are witnessing a repeat of the 1991 crisis. This time around, it is threatening to make the 

previous one look like a walk in the park. Well what makes the crisis different this time around? Contrary to 

the popular belief this is not an economic crisis, this is a crisis of national character. Forget fiscal, revenue 

and current account deficits – let us first talk about morality deficits. 

(MR Venkatesh is a Chennai based chartered accountant. Comments can be sent to 

mrv@mrv.net.in) 

 

mailto:mrv@mrv.net.in


 14 

Annexure III 

 

HOW A MEDIA MOGHUL LIKE MURDOCH CAN INFLUENCE THE 

POLITICS OF A COUNTRY 

 

He does not stop even after getting disgraced in UK Parliament last year 

Abbott hits back at Australia PM over Murdoch claims 

By Martin Parry (AFP)–1 day ago (08 Aug 2013) 

 

SYDNEY — Kevin Rudd's election rival Tony Abbott played down links to Rupert Murdoch 

Thursday as the mogul's key tabloid depicted the Australian leader as bumbling Nazi TV 

character Colonel Klink. 

 

The Sydney Daily Telegraph on August 8, 2013 showing Australian Prime Minister 

Kevin Rudd (R) as Colonel Klink (AFP, Greg Wood) 

http://www.google.co.in/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=&cad=rja&ved=0CC4QpwI&url=http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5g5IwMhQMlJ6Kjx10ArpD3YzBpnVQ?docId=CNG.59717f211b31cf8f6dd28157d3edd748.71&ei=9v4EUoyqAofnrAfF5ICwAw&usg=AFQjCNH4ev5Lrp07P2DV2jlpOyTYaf1I5g&sig2=KnWFdrabj0EfCIpGHylJ1g


 15 

 

Abbott spoke after Rudd went on national television late Wednesday to accuse his rival of 

conspiring with the Australian-born media magnate, who has made clear he wants Abbott's 

conservative coalition to win national elections on September 7. 

The tycoon's Sydney Daily Telegraph also took aim at Rudd on Tuesday, splashing with a 

picture of the prime minister under the headline "Kick This Mob Out". 

Rudd escalated the feud by suggesting Murdoch is using his newspapers to attack Labor 

because he sees the party's multi-billion dollar plan for a National Broadband Network 

(NBN) as a threat to the business model of his part-owned Foxtel cable TV company. 

He accused his rival of colluding with the tycoon, who has said "through his own direct 

statements that he wants Mr Abbott to replace me as prime minister". 

Rudd added on ABC television: "The question I posed through this is simple as follows: 

What is underneath all this? 

"Is it to do with the National Broadband Network representing a commercial threat to Foxtel? 

"I've seen some commentary on that and I've only just been looking back on the files today 

and discovered that in fact Mr Abbott's NBN policy was launched at the Fox Studios here in 

Sydney. 

"I would like to hear some answers as to what discussions Mr Abbott may have had with Mr 

Murdoch on the future of Australia's National Broadband Network." 

Abbott, who opinion polls show is on track to narrowly win the election, admitted Thursday: 

"I do from time to time talk to Rupert Murdoch." 

"Have I ever spoken to Rupert Murdoch about the NBN? No, I haven't," he added, with the 

conservatives pledging to connect fibre only to local hubs rather than individual premises to 

save money. 

The multi-billion dollar project is set to provide high-speed broadband to all Australian 

homes and businesses, with 93 percent to have access through optic fibre. 

The argument is that consumers could opt to use fast NBN speeds to download their own 

visual entertainment rather than pay for a Foxtel subscription. 

Opposition broadband spokesman Malcolm Turnbull accused Rudd of acting "more and more 

like a jilted lover". 

"Once the darling of the News Ltd tabloids.... Now his years of sycophancy and duchessing 

editors with juicy leaks about his colleagues count for nothing. No wonder he's bitter," he 

told reporters. 

He said Murdoch was simply stating what others in the business community felt -- that the 

NBN was too expensive and taking to long to roll out. 



 16 

"Rupert Murdoch's views on the NBN are very mundane," said Turnbull, who acknowledged 

he had known the ageing media baron "very well" for close to 40 years. 

The Murdoch press showed no let-up Thursday in attacking Labor, with the Telegraph 

depicting a dour-faced Rudd as Colonel Klink from the hugely popular 1960s comedy 

Hogan's Heroes, wearing a Nazi uniform and a monocle. 

It accompanied a story about Deputy Prime Minister Anthony Albanese, dressed as Klink's 

inept sidekick Sergeant Schultz, being caught drinking beer in a German-themed Sydney bar 

this week with disgraced former Labor MP Craig Thomson. 

The Telegraph said it made a mockery of Labor's campaign slogan "A New Way", with 

Thomson, portrayed as wily American POW leader Colonel Hogan, facing more than 100 

fraud charges related to when he was Health Services Union general secretary between 2002 

and 2007. 

Thomson, who denies the allegations, was suspended from Labor and is now standing as an 

independent, with the opposition suggesting the meeting was about Labor securing his 

support in the event of a hung parliament. 

----------------------------------------------------------------------------------- 

9 August 2013, 1.48pm AEST 

News Corp chief quits as PM claims editors 

told “go hard on Rudd”  

K

im Williams has resigned as chief executive of News Corp Australia, in a move that has 

shocked the media industry. Williams, who has held the post only since December 2011, 

gave no reason publicly. But it is believed from an industry insider that his departure is 

related to conflict within the organisation… 

 



 17 

Kim Williams has announced he will leave News Corp Australia. AAP/Joe Castro 

Kim Williams has resigned as chief executive of News Corp Australia, in a move that has 

shocked the media industry. 

Williams, who has held the post only since December 2011, gave no reason publicly. But it is 

believed from an industry insider that his departure is related to conflict within the 

organisation. 

Williams had felt marginalised by Rupert Murdoch and senior executives within News, the 

source said. 

In his email to staff, Williams said ―an action like this is always taken with a heavy heart and 

a mixed bag of feelings. 

―It is certainly not a decision made lightly, or without an awareness of the impact decisions 

like this inevitably have on many close colleagues, clients and diverse bodies within the 

media community.‖ 

The surprise resignation comes as News' coverage of the election campaign has become a 

major issue. On Day One of the campaign Sydney’s Daily Telegraph headline said people 

now had the chance to ―Kick This Mob Out‖. Today, responding to Peter Beattie’s re-entry 

into politics, the Courier Mail’s headline was ―Send In The Clown‖. 

Prime minister Kevin Rudd has attacked Murdoch all week and returned to the fray today, 

outlining a number of ―facts‖. 

These included that Murdoch had said in ―black and white that he wants Mr Abbott to be the 

next prime minister of Australia.‖ Rudd, who repeated his claim that Mr Murdoch owned 

70% of Australia’s newspapers, said the media proprietor had brought one of his ―right hand 

men‖, Col Allan, from New York to Australia in recent weeks. 

He said a large number of News editors were called to a meeting with Allan in Sydney last 

week and ―the message delivered very clearly was… "go hard on Rudd, start from Sunday 

and don’t back off‖. 

―If you look at the front pages of News Limited tabloid papers as well as The Australian 

since then, what you see is a fairly consistent – not universally – but fairly consistent 

pattern,‖ the Prime Minister said. 

Rudd repeated his earlier allegation that there was a feeling the NBN threatened the business 

model of Foxtel, which is half owned by News. 

Williams will be replaced by Julian Clarke, who has been associated with News or its related 

companies for 30 years, most recently as chairman of the Herald and Weekly Times. 

Chief Executive of News Corp Robert Thomson said that Williams ―feels now is the right 

moment to leave the company… following the successful implementation of the first stage of 

News Corp Australia’s strategy to drive integration and improve efficiency, to invest in its 



 18 

editorial products and publishing system and secure a path of growth in a multi-platform 

world‖. 

Murdoch, News Corp Executive Chairman, thanked Williams for his service to the company, 

―but more importantly for his loyalty and his friendship to me and my family all of these 

years‖. 

A senior industry insider said the departure had been coming for some time. News executives 

including the editors of The Australian, Chris Mitchell and The Telegraph, Paul Whittaker 

have prevailed with Murdoch and Williams had been marginalised. The insider said Williams 

described the situation as ―not so much about ideological differences, that is being left or 

right wing, but about what constitutes responsible journalism‖. 

The source said that Murdoch had wanted former prime minister Julia Gillard out and, 

although he felt less intensely about Kevin Rudd, Rudd’s comeback had threatened the 

removal of Labor. 

In his email to staff Williams said that he wished Murdoch, Thomson and their new 

management team ―nothing but the best continued success with the product and commercial 

rewards that their efforts so richly deserved‖. 

Williams said he would be forever grateful to colleagues who had been so helpful and 

constructively supportive in ―the many matters we have mutually confronted. There have 

been many good wins, matched with some memorable awful problems and opponents!‖ 

He said the leadership roles and issues that he had encountered had ―at times been frankly 

really confronting‖ but it had been a source of perpetual renewal and reinforcement to have 

worked with so many ―terrific colleagues‖. Williams was appointed chief executive of News 

Corp Australia after 10 years as chief executive of Foxtel. 

 

9 August 2013, 2.51pm AEST 

News is the story as boss Kim Williams 

resigns  

T

he first week of what is shaping up to be a great election campaign ended as it began – with 

the media at the forefront of the agenda. Rupert Murdoch’s News Corp Australia has been 

firmly in focus all week, and the media company this morning announced the departure of its 

chief executive, Kim Williams… 

Provides funding as a Member of The Conversation. 

qut.edu.au 

The resignation of News Corp Australia CEO Kim Williams comes at the end of week where the 

company’s tabloids were criticised for ‘biased’ election coverage. AAP/Lukas Coch 

http://theconversation.com/au/partners
http://qut.edu.au/


 19 

The first week of what is shaping up to be a great election campaign ended as it began – with 

the media at the forefront of the agenda. Rupert Murdoch’s News Corp Australia has been 

firmly in focus all week, and the media company this morning announced the departure of its 

chief executive, Kim Williams. 

The last time Rupert Murdoch lost a CEO in such a dramatic manner was when his son James 

resigned from his UK job as chairman of News International, forced out by the fallout from 

the phone hacking scandal and the very real possibility that he could face prosecution in 

Britain and the US for corporate bribery of public officials and other offences. James 

Murdoch’s resignation was a sacrifice to the cause of damage limitation in the hugely 

important US market, as was the closure of the News of the World, where the scandal began. 

Kim Williams’ resignation has very different roots, of course, but confirms the depth of the 

management dysfunction now afflicting the Murdoch empire. At the end of a week in which 

News has been heavily criticised for its brazenly biased coverage of the election, the CEO of 

the company resigns. This in the wake of the arrival of hardman Col Allan to provide 

―additional editorial direction‖ – News-speak for ensuring that the boss’ desires be 

implemented fully. 

Not that Williams was a pussycat in management terms. According to one report today there 

was a ―good Kim and a bad Kim‖; he is a man with a ―volcanic temper‖; a ―genius‖ but a 

―complicated‖ character. But he was not the typical News manager, being something of an 

intellectual, and not especially comfortable with the idea of fronting the corporate vehicle for 

a propaganda campaign against the ALP. The arrival of Col Allan to whip him into line 

seems to have been the trigger for today’s announcement, which comes at the worst possible 

moment for the company. 

This display of executive disunity, at the outset of a campaign in which News titles have 

already been placed under scrutiny for their ideologically committed approach, draws more 

attention to their motives and agendas. If a seasoned manager like Williams can’t stand the 

heat, what on earth must the rest of the staff be thinking right now – those, that is, who don’t 

willingly buy into the ―Rudd bad/Abbott good‖ frame being pursued by News? 

Williams was someone who, while addressing quite ruthlessly the need for digital 

transformation of News’ business, also wished to keep the Australian branch free of the taint 

of the UK phone-hacking scandal. He sought to address the perception in Australia that News 

had become simply a Murdoch family mouthpiece, and to stress the importance he placed on 

quality journalism. He condemned former communications minister Stephen Conroy’s 

proposals for reform of Australian press journalism after the Finkelstein review (as did many 

of us not in receipt of the Murdoch dollar), but he also gave the impression of understanding 

where the pressure for reform was coming from. 

Williams' management style and editorial approach were not those of a Col Allan, or 

Williams' predecessor John Hartigan, or former editor of The Sun Kelvin MacKenzie in the 

UK, by which I mean unapologetically confrontational, populist and loyal to the boss. With 

Allan’s high profile and humiliating arrival, Williams appears to have decided that he was 

fatally compromised at News Corp Australia. 

http://www.theage.com.au/business/media-and-marketing/kim-williams-quits-news-corp-20130809-2rlny.html
http://www.theguardian.com/media/2012/feb/29/james-murdoch-resigns-news-international-chairman
https://theconversation.com/news-of-the-world-scandal-reverberates-beyond-the-murdoch-empire-2256
https://theconversation.com/the-outcry-over-that-front-page-decline-of-objectivity-or-a-way-to-get-media-coverage-16773
http://www.crikey.com.au/2013/07/26/news-corp-veteran-col-allan-returns-to-oz-to-advise-kim-williams/
http://www.news.com.au/national-news/news-ltd-boss-kim-williams-blasts-media-reforms/story-fncynjr2-1226596529410


 20 

So this is an extraordinary end to an extraordinary week, in which issues of media bias and 

tone – and the relationship between media, democracy and power – have been consistently at 

the top of the news and campaign agendas. 

As a longstanding observer of the UK scene where, until the phone hacking scandal broke, 

News got away with the most outrageous political coverage for decades – challenged only by 

the left and some in the academic world – I think this is a good way to start an election 

campaign. 

There has been a lot of debate this week about how important News' ferocious coverage of 

the ALP will be in shaping the election outcome, and how important mainstream media are in 

the digital news environment. What we can say with some confidence is that the capacity of 

any media organisation to influence public opinion is inversely proportional to the degree of 

scrutiny and transparency which surrounds its activities. 

For the moment at least, News is the story of the campaign, and not in a good way. Nothing it 

prints, posts or broadcasts about the competing programs on offer in 2013 can be read free of 

the highly illuminating context this week’s events have provided. 

 

Tom Watson takes the fight to Rupert 

Murdoch's backyard. It's going to get ugly  

By Matthew HolehouseWorldLast updated: August 9th, 2013 

 

Tom Watson, with time on his hands after stepping down from the shadow cabinet, is 

preparing to fly to Australia to challenge Rupert Murdoch's newspaper on their home turf. 

Watson is appalled by News Corp Australia's coverage of the general election, which has 

seen the Australian Labor Party's leadership portrayed as bumbling Nazis from Hogan's 

Heroes. One splash featured a picture of Prime Minister Kevin Rudd with the headline: 

"KICK THIS MOB OUT." 

http://blogs.telegraph.co.uk/news/author/matthewholehouse/
http://blogs.telegraph.co.uk/news/author/matthewholehouse/
http://blogs.telegraph.co.uk/news/matthewholehouse/100230367/tom-watson-takes-the-fight-to-rupert-murdochs-backyard-its-going-to-get-ugly/tom-watson-leveson_2116958b/


 21 

―I’m coming out there to ask some serious questions about whether Rupert Murdoch has 

learned the lesson of the Leveson inquiry in the United Kingdom," Mr Watson told the 

Guardian. 

And how did Australia's Daily Telegraph (no relation) greet the news? "Hide the pies! Salad-

dodging UK chair tester Tom Watson is headed our way," wrote columnist Tim Blair, before 

rehearsing Mr Watson's expenses claims for food. Good news for the local restaurant 

industry, he says. This is going to get ugly. 

Front-page Nazi slur against PM Kevin Rudd 

puts Rupert Murdoch centre stage in 

Australian election  

Sydney tabloid, the Daily Telegraph, carries depiction of Prime 
Minister Kevin Rudd as Colonel Klink 

 

 

Australia’s federal election campaign has only just started, but already Prime Minister Kevin Rudd is 
locked in a public spat with Rupert Murdoch, whose Sydney tabloid, the Daily Telegraph, carried a 
front page depicting him as Colonel Klink, the bumbling Nazi TV character. 

Mr Murdoch, who owns 70 per cent of the country’s newspapers, has already made clear he wants the 
conservative coalition, led by Tony Abbott, to win the 7 September election. In case anyone was in 
doubt, a front-page headline in the Telegraph on Monday, day one of the campaign, urged readers to 
“Kick This Mob Out”. 

This week, Mr Rudd hit back, accusing Mr Murdoch of using his papers to attack the Labor 
government in order to further his own business interests. The media tycoon, he claimed, regards 
Labor’s multi-billion-dollar National Broadband Network, which is to be installed around the country, 
as a threat to his Foxtel cable TV network. A claim which Mr Murdoch denies. 

The Prime Minister also accused Mr Abbott, whose Liberal-National Party coalition is narrowly ahead 
of Labor in the polls, of colluding with Mr Murdoch in relation to his own broadband policy. “I’ve only 
just been looking back on the files today, and I’ve discovered that, in fact, Mr Abbott’s NBN policy was 
launched at the [Murdoch-owned] Fox Studios here in Sydney,” he told ABC TV. 

For Mr Rudd, the tables have turned. In 2007, Mr Murdoch’s News Ltd tabloids backed Labor, which 
ousted the conservative government. 

Now, according to the coalition’s broadband spokesman, Malcolm Turnbull, the man who was “once 
the darling of the News Ltd tabloids” is acting “like a jilted lover”. 

http://www.theguardian.com/politics/2013/aug/09/tom-watson-news-corp-murdoch
http://www.theguardian.com/politics/2013/aug/09/tom-watson-news-corp-murdoch
http://blogs.news.com.au/dailytelegraph/timblair/index.php/dailytelegraph/comments/kevin_457/#.UgR92CDotSs.twitter
http://blogs.news.com.au/dailytelegraph/timblair/index.php/dailytelegraph/comments/kevin_457/#.UgR92CDotSs.twitter
http://www.independent.co.uk/incoming/article8752970.ece/ALTERNATES/w460/23-paper.AFP.jpg
http://www.independent.co.uk/incoming/article8752970.ece/ALTERNATES/w460/23-paper.AFP.jpg


 22 

Referring to Mr Rudd’s campaign to destabilise his predecessor, Julia Gillard, Mr Turnbull said: “His 
years of sycophancy, and duchessing editors with juicy leaks about his colleagues, count for nothing. 
No wonder he’s bitter.” 

Mr Abbott denied speaking to Mr Murdoch – who took to Twitter this week to question how the NBN 
could be financed, given the “present situation” (a growing budget deficit) – about the coalition’s 
policy. 

The Telegraph’s front pages this week are believed to be the work of Col “Pot” Allan, a veteran 
Murdoch editor who has just returned to Australia from New York, where he had been the New York 
Post’s editor-in-chief. Mr Allan was brought back to “ginger up” the Telegraph’s election coverage, 
according to Melbourne’s The Age. 

The front page also featured the Deputy Prime Minister, Anthony Albanese, as Klink’s inept sidekick, 
Sergeant Schultz, and a disgraced former Labor MP, Craig Thomson. 

 

What happened in the UK last July (2012) in the 
scandal of phone hacking by Rupert Murdoch’s News 
of the World ? 

Murdochs face grilling over dealings with Downing 
Street 

 TUESDAY 24 APRIL 2012 
   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

2 

 

 

Rupert Murdoch was in London yesterday preparing for his appearance before the 
Leveson Inquiry to answer questions about his relationship with prime ministers 
from Margaret Thatcher to David Cameron. 



 23 

The 81-year-old media mogul will give evidence tomorrow, a day after his son James 
is due to give testimony about his interaction with politicians while executive 
chairman of News International, the Murdoch subsidiary which he was in charge of 
prior to the phone- hacking revelations at the News of the World. 

James Murdoch will face uncomfortable questions about his knowledge of the extent 
of voicemail interception at the defunct Sunday newspaper, which targeted a number 
of prominent Labour politicians and aides. 

Mr Murdoch Senior, who arrived in Britain at the weekend, has returned to London 
in bullish form, criticising the Coalition for a range of policies. 

Rupert Murdoch (News Corp & STAR 
India) ex aide Rebekah Brooks 

charged in hacking scandal 

 
UK phone-hacking scandal: Rebekah Brooks charged  

 
IBN Live, May 15, 2012 
 
London: Rebekah Brooks, a former chief executive 
of RupertMurdoch's British newspaper arm, has been charged 
with perverting the course of justice over 
a phone hacking scandal at one of the media mogul's papers, 

British prosecutors said on 14 May.  
 
"I have concluded ... there is sufficient evidence for there to 
be a realistic prospect of conviction," said Alison Levitt, 
Principal Legal Advisor to the Director of Public Prosecutions.  
 

Also charged were Brooks's race horse trainer husband Charlie, her 
secretary and other staff from News International, including her 
driver and security officials from the British newspaper arm 
of Murdoch's News Corp media empire.  
 
The maximum sentence for perverting the course of justice is a life 
prison term. 

 
 
The news is a personal blow for Murdoch and also embarrassing for 

British Prime Minister David Cameron, who was close friends with 
Brooks and her husband.  
 
Police re-launched an investigation in January last year into claims 

journalists at Murdoch's News of the World tabloid 
routinely hacked into the phones of celebrities, politicians and 
victims of crime to generate front page stories.  
 
They are also investigating whether staff hacked into computers and made illegal payments 
to public officials including the police to get ahead in their reporting.  

 
More than 160 staff are now working on one of the biggest investigations ever carried out by 
London police and almost 50 people have been arrested. 
 
Read more: http://ibnlive.in.com/news/uk-phonehacking-scandal-rebekah-brooks-

charged/258106-2.html   
 

http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVBlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==
http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVBlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==


 24 

More News on the Subject Click: http://www.cbsnews.com/8301-202_162-57434277/ 

rupert-murdoch-empires-rebekah-brooks-charged-in-hacking-scandal/   
 
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5hu2AxCLFuuoc7inwgL 

5paoOPCBKQ?docId=CNG.d2b5654fc520de0d7ec1bb92d358ab16.1c1   
 
http://uk.reuters.com/article/2012/05/15/uk-britain-hacking-idUKBRE84E0DA20120515  

UK PM Cameron defends ill-fated Andy 

Coulson hire 

By GREGORY KATZ The Associated Press June 14, 2012, 12:52PM ET 

LONDON  

A confident and unruffled Prime Minister David Cameron on Thursday defended his ill-fated 

decision to make disgraced tabloid editor Andy Coulson his communications director even 

though Coulson had already been tarnished in Britain's phone-hacking scandal. 

The premier also defended the conduct of Culture Secretary Jeremy Hunt and the decision to 

put him in charge of judging Rupert Murdoch's controversial bid to take full control of the 

lucrative BSkyB broadcasting company. Hunt has been accused by critics of being too close 

to the media mogul and his company, News Corp. 

Cameron also shed light on the cozy relationship he enjoyed with senior Murdoch executives 

as he tried to wrest control of Britain's government from the Labour Party before the 2010 

general election that brought him to power, acknowledging extensive social contacts and 

supportive text messages. 

In sworn testimony before a U.K. media ethics inquiry, Cameron said he chose Coulson for 

the key communications post because he wanted a tough man to implement his media 

strategy in a demanding, 24/7 news environment. 

"I had met him when he was editor of News of the World, and I felt he was a very effective 

individual," Cameron said of Coulson. "That was my decision; I take full responsibility for 

it." 

Cameron said he had received assurances that Coulson was not personally involved in the 

phone-hacking scandal -- but those proved hollow when Coulson was forced to resign from 

his senior government post last year after new revelations about widespread wrongdoing 

while he was top editor at the News of the World. 

Coulson, who has since been charged with perjury and denies wrongdoing, resigned as News 

of the World editor in 2007 after his paper was found to have hacked into the voicemail 

messages of top aides to the royal family. 

The practice was initially characterized as the work of a rogue reporter, but later proven to be 

widespread, accepted procedure at the now-defunct paper. 

http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVRlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==
http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVRlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==
http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVhlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==
http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVhlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==
http://emm1.mailserv.in/cablequest/lt.php?id=KxoBVARWBVNZVxlTBVYDU0k=CAlTVV1FF1lcEhBaVUUMAlQAJFMLVA8NSgYMWA==


 25 

The prime minister said Thursday that he believed at first the Coulson had acted "honorably" 

by resigning from the paper and believed he deserved a second chance. 

Cameron's decision to bring Coulson into his inner circle has left the prime minister open to 

questions about his judgment. 

"This has come back to haunt both him and me," Cameron said. 

Cameron also admitted seeking the advice of Rebekah Brooks, another former tabloid editor 

facing criminal charges, before hiring Coulson. 

Both Brooks and Coulson were senior editors in Rupert Murdoch's News International 

empire, and Brooks eventually became chief of Murdoch's U.K. newspapers before she, too, 

was forced out by the scandal. 

The prime minister admitted frequent visits with Brooks and her husband, Charlie Brooks, 

who also faces criminal charges in the scandal. He said Charlie Brooks was a longtime friend 

and frequent tennis partner. 

Cameron also acknowledged receiving an extremely encouraging text from Brooks in 2009 

just before a major party conference speech during the run-up to the general election. 

"I'm so rooting for you tomorrow, not just as a proud friend but because professionally we are 

in this together," Brooks wrote to Cameron before the big event. "Speech of your life? Yes he 

Cam!" 

The text shows how close Cameron was to Murdoch's chief executives during the months the 

general election, when the Murdoch papers, particularly The Sun, traditionally play an 

important role shaping British public opinion. 

Cameron said James Murdoch, Rupert's son, told him personally over drinks that The Sun 

newspaper would back his party in a general election, switching its support to Cameron's 

Conservatives after years of backing the rival Labour Party. 

Coulson has been charged with perjury in a case linked to the phone-hacking scandal. Brooks 

was charged last month with three counts of conspiracy to pervert the course of justice -- an 

offense that carries a maximum sentence of life imprisonment. 

Relations with Murdoch's powerful media empire have been problematic for Cameron. The 

prime minister has faced criticism for the way his government handled Murdoch's bid to take 

full control of British Sky Broadcasting, a lucrative satellite broadcaster in which it already 

had a 39 percent stake. 

Cameron told the committee that his government consulted its lawyers and acted properly in 

appointing Hunt to oversee the government's response to the bid. He said careful review was 

needed because the takeover bid raised serious public policy questions about media plurality. 

He has defended Hunt from charges that he was too close to James Murdoch and provided the 

company with inside information about the vetting process. 



 26 

"It was a perfectly rational decision, done with the advice of lawyers," Cameron said. 

http://www.businessweek.com/ap/2012-06/D9VD1DD81.htm 

Murdoch 'wilfully blind' in hacking scandal 

Updated May 01, 2012 22:03:12  

 

Rupert Murdoch is unfit to run a major international company and should take responsibility 

for a culture of illegal phone hacking that has shaken News Corp, a powerful British 

parliamentary committee has said. 

Pulling few punches, lawmakers focused on the failings of the 81-year-old News Corp chief 

executive, his son James and a company which they said had showed "wilful blindness" 

about the scale of phone-hacking that first emerged at Murdoch's News of the World 

newspaper. 

The cross-party committee, which approved the report by a majority of six to four, scolded 

News Corp for misleading the British parliament and trying to cover up illegal phone 

hacking. 

It said that there had been huge failures in corporate governance which raised questions about 

the competence of Mr Murdoch's son, James. 

"News International and its parent News Corporation exhibited wilful blindness, for which 

the companies' directors -including Rupert Murdoch and James Murdoch - should ultimately 

take responsibility," it said. 

"Their instinct throughout, until it was too late, was to cover up rather than seek out 

wrongdoing and discipline the perpetrators. 

"Even if there were a 'don't ask, don't tell' culture at News International, the whole affair 

demonstrates huge failings of corporate governance at the company and its parent, News 

Corporation." 

http://www.businessweek.com/ap/2012-06/D9VD1DD81.htm
http://www.abc.net.au/news/2012-05-01/james-and-rupert-murdoch/3983776


 27 

The report may force James Murdoch, once heir apparent to the media empire, to sever his 

last ties with Britain's biggest satellite TV firm BSkyB, which News Corp had sought to take 

over before the scandal. 

In the week of local elections, the report could also embarrass British prime minister David 

Cameron, who has acknowledged that Britain's political elite has been dazzled and charmed 

by the Murdoch's media clout for years. 

News International and its parent News Corporation exhibited wilful blindness, for which the 

companies' directors -including Rupert Murdoch and James Murdoch - should ultimately take 

responsibility. 

UK Commons culture, media and sport select committee 

The committee has been investigating the allegations on and off since a single reporter went 

to jail for the crime in 2007, believing that the practice went far beyond the one "rogue" 

staffer and questioning a string of executives over what they knew and when. 

Rupert Murdoch has apologised for the scandal but told a judicial inquiry into press ethics 

last week that senior staff at his British newspaper publisher had hidden the hacking scandal. 

The 39-year-old James Murdoch has also apologised for failing to get to the bottom of the 

scandal, but said he was kept in the dark by staff at the paper. 

Both Murdochs have put the blame on the journalists and in particular on the News of the 

World's former lawyer Tom Crone and former editor Colin Myler. 

In response to the report, News Corporation released a statement "acknowledging 

wrongdoing" at News of the World. 

"News Corporation is carefully reviewing the select committee's report and will respond 

shortly. The company fully acknowledges wrongdoing at news of the world and apologises to 

everyone whose privacy was invaded," it said. 

http://www.abc.net.au/news/2012-05-01/murdoch-27unfit27-to-run-global-

company/3983738 

Enfeebled politicians are a 
danger to democracy, warns 
proprietor 
Ministers cross line when they let press owners 

influence policy, says owner of Independent 



 28 

CAHAL MILMO  , JAMES CUSICK 

 TUESDAY 24 APRIL 2012 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

 

 

London 

Newspaper proprietors cross the line between a healthy relationship with politicians 
and one that "enfeebles" democracy when they seek to influence policy-making, 
Evgeny Lebedev, the proprietor of The Independent, told the Leveson Inquiry 
yesterday. 

Mr Lebedev, who is chairman of the company that owns the Independent titles and 
the London Evening Standard, said his relationship with senior politicians was 
driven by interest in politics rather than any desire to exert influence, but added that 
evidence of a different dynamic would be heard by the media standards inquiry "over 
the next few days". 

Rupert and James Murdoch are due to give evidence in front of Lord Justice Leveson 
this week with the media mogul's son, who has been criticised for his handling of the 
News of the World phone-hacking scandal while in charge of News International, due 
to begin his testimony today. 

The opening day of this latest section of the public inquiry, which will deal with 
relations between newspaper owners and politicians, heard that interaction between 
the two groups is legitimate and should not be subject to formal recording because of 
the chilling effect it would have on frank discussions about potentially sensitive 
subjects. 

But Mr Lebedev, who is Russian-born and took British citizenship in 2010, 
contrasted the "robust" nature of the British press with the political and proprietorial 
interference suffered by many papers in Russia. He added that there was a clear 
point at which the relationship between a proprietor and politicians in Britain also 
became unhealthy. 

He said: "One of the biggest issues that the inquiry is looking at is the influence that 
newspaper proprietors are able to exert over politicians. I don't see a problem with 
proprietors and editors and politicians meeting. The problem is when proprietors 
start trying to exert influence." 

Mr Lebedev, who described London Mayor Boris Johnson as a friend, and said he 
meets former Prime Minister Gordon Brown and his wife "every so often", said he 
had never been asked by a politician for one of his papers to lend support to a 
particular party or policy, adding that the power of the press was over-estimated. 

He said: "Politicians generally over-estimate the influence newspapers have on the 
political process. We are in danger of building a society where every institution and 
every element of democracy becomes too feeble. So politicians become too feeble; 

http://www.independent.co.uk/biography/cahal-milmo
http://www.independent.co.uk/search/simple.do?destinationSectionUniqueName=search&publicationName=ind&pageLength=5&startDay=1&startMonth=1&startYear=2010&useSectionFilter=true&useHideArticle=true&searchString=byline_text:(%22%20James%20Cusick%22)&displaySearchString=%20James%20Cusick
http://www.independent.co.uk/topic/London


 29 

police become too feeble; the country becomes too feeble; if the press becomes too 
feeble, then what we get is the tyranny of consensus." 

In evidence of the interaction between press barons and ministers, Aidan Barclay, 
the chairman of the Telegraph Media Group (TMG), which publishes The Daily 
Telegraph, revealed how he exchanges text messages with David Cameron. 

Mr Barclay, the son of Telegraph co-owner Sir David Barclay, who has met Mr 
Cameron 12 times including at an informal dinner at the Prime Minister's Downing 
Street flat, said he had texted on economic subjects such as bank tax during the 
economic crisis. 

In one text, Mr Barclay wrote: "David, did you ring me? I had a missed call from your 
mobile?" Mr Barclay, who said the texts were a way of ensuring his thoughts went 
direct to the Prime Minister "rather than get lost in the system", described how he 
also sent articles on economics to Mr Cameron. 

Telegraph chief warns against over-regulation 

Lord Justice Leveson was urged by the publisher of The Daily Telegraph not to over-
regulate the newspaper industry yesterday. 

Aidan Barclay, who chairs the company that publishes the Telegraph titles, told the 
Leveson Inquiry that a "relatively small number" of journalists had been accused of 
"indiscretions". 

"I find it very difficult to volunteer for more regulation," Mr Barclay told the hearing. 
"The media industry employs about 250,000 people in this country. The 
indiscretions, or alleged indiscretions, involve a relatively small number of people. 
We don't want to destroy the industry through over-regulation. I am concerned that 
we don't go too far... I believe in self-regulation." 

In a written witness statement, Mr Barclay warned against a "backlash" following 
allegations of phone hacking and payments to public officials. 

He added: "Newspapers and their websites already operate under a burdensome 
body of law and, indeed, are competing with other media organisations in the digital 
arena that do not seem to be subject to UK domestic law." 

 

Shareholder body to target Murdoch 

By Jamie Grierson 

Monday, October 29, 2012 

James Murdoch will come under attack from shareholders at BSkyB’s annual meeting on 

Thursday after the UK telecoms watchdog called his "competence" and "attitude" into 

question. 



 30 

Mr Murdoch stepped down as BSkyB chairman amid fears that the News International 

phone-hacking scandal would damage the firm, but he stayed on as non-executive director. 

 

Shareholder group Pirc (Pensions Investment Research Consultants) has urged shareholders 

to vote against his re-appointment due to the criticisms levelled at Mr Murdoch by 

communications regulator Ofcom. 

 

He is not considered to be independent, as his father Rupert is the ultimate controlling 

shareholder through News Corporation, the group said. "Although Ofcom stated that the 

evidence available to date did not provide a reasonable basis to conclude that James Murdoch 

deliberately engaged in any wrongdoing, it was severely critical of him," a statement from 

Pirc said. 

 

Ofcom hit out at his failure to uncover problems at News International earlier during its 

review of Sky’s broadcasting licence in the wake of the hacking claims.  

 

The regulator determined BSkyB was "fit and proper" to hold a licence but Mr Murdoch was 

spared no criticism in its report. 

 

Ofcom said: "We consider that the events set out above raise questions regarding James 

Murdoch’s competence in the handling of these matters and his attitude towards the 

possibility of wrongdoing in the companies for which he was responsible." 

 

As well as Pirc, investment campaigners FairPensions have called for Mr Murdoch to resign 

in light of Ofcom’s comments. 

 

The charity, which promotes responsible and ethical investment in UK pension funds, has set 

up a petition calling for Mr Murdoch to step down. 

 

Ofcom launched its review of Sky after Mr Murdoch and News Corporation, which owns 

39% of its shares, were engulfed in the hacking scandal which led to the closure of News 

Corp’s News of the World. 

http://www.irishexaminer.com/business/shareholder-body-to-target-murdoch-212235.html 

Murdoch's rivals in City may be victims of 

phone hacking  

  

Martin Hickman .Sunday 28 October 2012  

Commercial espionage became a possible motive for phone hacking today after a top City PR 

firm said attempts may have been made to access the voicemails of executives who were 

advising on media takeovers. 

http://www.irishexaminer.com/business/shareholder-body-to-target-murdoch-212235.html
http://www.independent.co.uk/biography/martin-hickman


 31 

Citigate Dewe Rogerson has been told that three executives may have fallen victim to the 

practice in 2005 and 2006, at the height of the News of the World's campaign of illegal phone 

hacking. 

At the time the PR firm, one of the biggest in the City, was dealing with Virgin Media's 

merger with the cable TV company NTL with the aim of challenging Rupert Murdoch's 

dominance in pay TV. 

Mr Murdoch's News Corp, which has a controlling stake in Sky TV, closed the News of the 

World last year in the wake of the phone hacking scandal. 

Confirming the potential intrusion, a spokesman for Citigate said: "We were told by our 

mobile provider around 18 months ago that police were investigating allegations that between 

2005 and 2006 attempts by unauthorised parties may have been made to hack into three of 

our company mobile phones. 

"We sought further details from the police but there has been no recent follow-up by them." 

The spokesman said there was no evidence that Operation Weeting, the Metropolitan Police 

inquiry into phone hacking, was actively pursuing the Citigate allegation. 

However the possibility that messages intended for City figures were intercepted could 

change the public perception of the hacking scandal. Until now, the assumption had been that 

the News of the World eavesdropped voicemails only to find stories. 

Given that some targets were government media ministers and leading business figures, it is 

now possible that News Corporation's wider corporate interests were at play too. 

In the mid-2000s, Sir Richard Branson, Virgin's founder, and Mr Murdoch fell out over 

Virgin's attempts to move into television. 

Sir Richard revealed last year that police had told him his phone may have been hacked by 

the News of the World. His right-hand man, Will Whitehorn, Virgin Group's corporate affairs 

director, is also thought to have been targeted. 

Sir Richard has so far remained silent on the hacking, except to say that it was worrying, but 

in 2006 – after he had been thwarted by BSkyB from buying ITV – he told the Daily 

Telegraph: "All of us know governments are scared stiff of Murdoch." 

As the scandal deepened yesterday, the Independent on Sunday revealed that a report for 

Trinity Mirror shareholders had found that phone hacking was "systemic" at its national 

newspapers. The report said six reporters from the Daily Mirror and People were said to have 

regularly used the technique. 

Sir Brian Leveson will issue his report on the press next month. He is expected to recommend 

some form of statutory newspaper regulation. 

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/murdochs-rivals-in-city-may-be-victims-of-phone-

hacking-8229909.html 

http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/murdochs-rivals-in-city-may-be-victims-of-phone-hacking-8229909.html
http://www.independent.co.uk/news/uk/crime/murdochs-rivals-in-city-may-be-victims-of-phone-hacking-8229909.html


 32 

David Cameron too close to 
Rupert Murdoch, say 
constituents 
  
ANDREW GRICE  

THURSDAY 10 MAY 2012 
   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

   

 

 

 

 

David Cameron's own constituents believe he is too close to Rupert Murdoch and his 
media empire. 

A ComRes poll of 500 people in Witney, Oxfordshire, found that 49 per cent agree 
that the Prime Minister is too close to Mr Murdoch and News Corp, while 35 per cent 
disagree. The finding suggests that recent revelations could harm his image – even in 
his home territory. 

Mr Cameron is friends with Rebekah Brooks, the former News International chief 
executive due to appear before the Leveson Inquiry tomorrow, and her husband 
Charlie, who also have a home in the Prime Minister's constituency. 

Mr Cameron won a huge 22,740 majority in Witney at the last election. According to 
ComRes, 54 per cent of his constituents now believe he and his government have not 
done enough to avoid a double-dip recession, while 40 per cent think they have. 

However, by a margin of 2-1, they do not share the opinion of the Tory backbencher 
Nadine Dorries that Mr Cameron is an "arrogant posh boy". By a similar margin – 61 
to 33 per cent – his constituents believe the Prime Minister understands their needs. 

By a margin of 53 to 42 per cent, they think Mr Cameron is doing a good job as Prime 
Minister. Some 45 per cent are disappointed, while 51 per cent are not. People are 
evenly split over whether the Coalition has the right ideas for the country. 

Only 29 per cent of those polled said they would vote Conservative if there were an 
election now. Although Mr Cameron would still win, a larger proportion (31 per cent) 
say they would not vote or do not know which party they would support. 

When undecideds and non-voters are excluded, the Tories emerge with 46 per cent of 
the vote (down from 59 per cent at the last election), with Labour on 20 per cent (up 
from 13 per cent), UKIP on 10 per cent (up from 4 per cent) and the Liberal 
Democrats on 9 per cent (down from 19 per cent). 

http://www.independent.co.uk/biography/andrew-grice


 33 

Today Mr Cameron's links with the Murdoch empire will be in the spotlight when 
Andy Coulson, his former communications director who resigned as News of the 
World editor over the phone hacking scandal, gives evidence to the Leveson Inquiry. 
Last night Downing Street admitted that it was "entirely probable" Mr Coulson had 
attended high-level Government meetings on defence and intelligence despite having 
only been subjected to a low level of security screening. 

Yesterday it was revealed that Mr Cameron sent Ms Brooks a text message urging her 
to "keep her head up" in the week she resigned from News International. Downing 
Street did not deny a claim in an updated biography of Mr Cameron that he met Ms 
Brooks at an undeclared point-to-point meeting in Oxfordshire and at a Chipping 
Norton fair. 

 

 



 34 

Annexure IV 

TELEVISION CONSUMER FREEDOM ACT IN USA 

SENATOR JOHN McCAIN INTRODUCES NEW “A LA CARTE” CABLE BILL 

May 9, 2013 

Washington, D.C. – U.S. Senator John McCain (R-AZ) today introduced the Television Consumer Freedom Act of 2013, which 

provides consumers the ability to buy cable channels individually, also known as ―a la carte,‖ giving Americans more control over 

their viewing options and, as a result, their monthly cable bill. 

 

Cable Bills Focus of Congress Push for a La 
Carte Prices 
By Todd Shields & Alex Sherman - May 15, 2013 3:32 AM GMT+0530 

It‘s time to let television viewers buy individual channels rather than being required to pay for 

bundles of programming, and to end blackouts of sports events in publicly financed stadiums, 

U.S. Senator John McCain said. 

―Consumers shouldn‘t have to pay for television channels they don‘t watch, and have no interest 

in watching,‖ McCain, an Arizona Republican, told a Senate panel today. 

 

 

April 12 (Bloomberg) -- Leo Hindery, managing partner at InterMedia Partners LP, talks about News Corp.‘s Fox network's threat to end free 

broadcasts and become a cable-only channel if U.S. courts don‘t stop Internet startup Aereo Inc. from retransmitting shows without permission. 

Hindery, speaking with with Betty Liu on Bloomberg Television's "In the Loop," also talks about U.S. budget negotiations. (Source: Bloomberg) 

 

9:29 

May 14 (Bloomberg) -- U.S. Senator John McCain, an Arizona Republican, speaks about legislation he's proposed that would let television 

viewers buy individual channels rather than being required to pay for bundles of programming. He speaks with Trish Regan on Bloomberg 

Television's "Street Smart." (Source: Bloomberg) 

http://topics.bloomberg.com/john-mccain/
http://topics.bloomberg.com/arizona/
http://www.bloomberg.com/video/aereo-steals-copyrighted-material-hindery-says-8GBHpJGhQLu6DRsuENOATA.html
http://www.bloomberg.com/video/aereo-steals-copyrighted-material-hindery-says-8GBHpJGhQLu6DRsuENOATA.html
http://www.bloomberg.com/video/mccain-says-will-be-hard-to-pass-cable-tv-bill-Hf8tm6evQP6UDRAlDagQFQ.html
http://www.bloomberg.com/video/mccain-says-will-be-hard-to-pass-cable-tv-bill-Hf8tm6evQP6UDRAlDagQFQ.html


 35 

McCain, a former presidential candidate, has introduced a bill to force cable and direct-broadcast 

satellite TV companies to offer channels individually -- or a la carte -- and to end blackouts of 

events such as National Football League games. 

Cable rates have attracted congressional scrutiny before today‘s hearing at the communications 

subcommittee led by Senator Mark Pryor, an Arkansas Democrat. The market isn‘t working for 

consumers who are paying more for TV service, Senator Jay Rockefeller, the West Virginia 

Democrat who is chairman of the Commerce Committee, which includes the subcommittee, said 

at a July hearing. 

―The most egregious of all is ESPN,‖ McCain said today in an interview on Bloomberg 

Television‘s ―Street Smart‖ program. ―There are many, many people, unlike me, that don‘t like to 

watch ESPN and yet they‘re faced with the prospect of paying about $5 more in their cable bill.‖ 

ESPN, owned by the Walt Disney Co., generates about $5.54 per cable subscriber each month, 

according to an estimate from research firm SNL Kagan. 

 

Popular Packages 

The average cable bill for expanded basic service -- the most popular package -- increased 6.1 

percent annually from 1995 through 2011, rising to $57.46 from $22.25, the Federal 

Communications Commission said in a report last year. The typical number of channels in such a 

package rose to 124, from 44, the FCC said. The price per channel dropped three cents, to 57 

cents, the agency said. 

Studies show a-la-carte pricing won‘t save viewers money, in part because channels not in a 

package would suffer drops in audience and advertising revenue, said Michael Powell, president 

of the Washington-based National Cable & Telecommunications Association trade group. 

―They are very likely to have to raise the individual price of that programming quite substantially,‖ 

Powell told senators. ―It‘s not a good deal for consumers to pay $10 for 10 channels when you 

were paying $10 for 100.‖ 

Customer Value 

Bundled channels offer value to consumers, ESPN President John Skipper said today at a news 

briefing in New York. 

―Everybody thinks a $13 movie ticket is too high and a $6 cup of coffee is too high,‖ Skipper said. 

―The question is, is it enough value for you to keep paying? We don‘t see yet any significant 

deterioration in the overall sub base.‖ 

Consumers Union, an advocacy group based in Yonkers, New York, that advocates for fairness, 

has endorsed McCain‘s bill. 

―Cable customers have to buy larger and larger packages of channels,‖ Delara Derakhshani, 

policy counsel, said in a statement. 

http://topics.bloomberg.com/jay-rockefeller/
http://topics.bloomberg.com/michael-powell/
http://topics.bloomberg.com/new-york/
http://topics.bloomberg.com/consumers-union/
http://consumersunion.org/experts/delara-derakhshani/


 36 

McCain‘s bill would deny licensing privileges to pay-TV companies that don‘t offer programming 

for purchase separately, and would keep broadcasters from demanding retransmission fees if 

they don‘t let their channels be sold individually. 

The measure also would require non-broadcasters such as Viacom Inc. (VIAB) to offer a-la-carte 

programming to pay-TV companies. In addition, it would revoke the airwaves license from a 

broadcaster that doesn‘t send an over-the-air signal identical to the signal sent through pay-TV 

companies. 

Aereo Challenge 

CBS Corp. (CBS)‘s CBS TV network and News Corp. (NWSA)‘s Fox network have said they may 

go off the air if courts don‘t block Barry Diller‘s Aereo Inc., which accesses broadcast TV signals 

and resells them online for $8 to $12 a month -- without paying a retransmission fee. 

No hearing date has been set for the bill, and no votes have been taken. 

It‘s unlikely McCain‘s bill will pass, ―but it is still relatively early‖ in the congressional session that 

runs through next year, Paul Gallant, Washington-based managing director at Guggenheim 

Securities, said yesterday in a note to clients. McCain isn‘t a member of the Commerce 

Committee that handles TV legislation and it isn‘t clear if Rockefeller will push the issue, Gallant 

said. 

Sports Blackouts 

McCain said the rule allowing sports blackouts barring local broadcasts of games that don‘t sell 

out is ―antiquated.‖ The rule, which dates to 1975, is aimed at ensuring that enough fans attend 

the events. 

―If the taxpayers pay for it, by God, I think that the taxpayers ought to be able to see the game, 

whether they sell out the stadium or not,‖ McCain said. 

Five senators in a letter to the Federal Communications Commission last year called for an end 

to such blackouts. The agency is considering voiding a rule that prevents cable and satellite 

companies from showing pro-sports games when local TV broadcasts of the events are blocked 

by contract. 

The rule lets fans receive free, over-the-air TV broadcasts of event while also promoting the 

excitement of a live games before full stadiums, the NFL said in an FCC filing. 

Cable and broadcast groups in testimony submitted to Pryor‘s committee said changes aren‘t 

needed. 

―The system is not broken,‖ and changing laws that govern programming distribution ―is not in the 

public‘s best interest,‖ Gordon Smith, president of the National Association of Broadcasters, said 

in submitted testimony. Members of the trade group in Washington include networks such as 

Burbank, California-based Disney‘s ABC, Fox, Comcast Corp. (CMCSA)‘s NBC and CBS. 

http://www.bloomberg.com/quote/VIAB:US
http://www.bloomberg.com/quote/CBS:US
http://www.bloomberg.com/quote/NWSA:US
http://topics.bloomberg.com/barry-diller/
http://topics.bloomberg.com/paul-gallant/
http://topics.bloomberg.com/gordon-smith/
http://topics.bloomberg.com/national-association-of-broadcasters/
http://topics.bloomberg.com/washington/
http://www.bloomberg.com/quote/CMCSA:US


 37 

Lawmakers generally don‘t need to intervene in the marketplace, which is competitive, Powell 

said in written testimony. Members of the Washington-based cable group he leads include 

Philadelphia-based Comcast (CMCSA), largest U.S. cable company, and New York-based Time 

Warner Cable Inc. (TWC), the second-largest. 

 

 

DON’T PUT DOWN THAT BUFFET 

PLATE! WHY A LA CARTE TV ISN’T 

HERE YET 
By Ted Kritsonis  —   August 7, 2013 

 

Read more: http://www.digitaltrends.com/home-theater/a-la-carte-channels-cable-tv-

viewing/#ixzz2bmNiNeW0  
 

 

Nobody actually wants to pay for a bunch of channels they don’t watch. Yet, for years now, 

that’s the paradigm cable and satellite services have stuck us with: For every one ESPN, you 

get  ten QVC’s. It’s a service model that has consumers defecting to the Internet in search of 

a TV utopia in which they pay only for what they want. It’s a concept that’s been branded: a 

la carte TV.  

The act of ―cord cutting‖, or otherwise abandoning your cable/satellite provider, coupled with 

the rising interest big companies have in filling the void has led to calls for a la carte TV 

business models that let you pick your poison instead of paying for 500 channels you 

couldn’t possibly care less about. These days, it sounds a lot like a steadying outcry for better 

choice and fairness where even legislators in Congress are weighing in with their opinions. 

But a deeper look into the bigger picture shows that it may not be a cakewalk to bring down 

the old broken system and replace it with something freer and fairer. 

http://www.bloomberg.com/quote/CMCSA:US
http://www.bloomberg.com/quote/TWC:US
http://www.bloomberg.com/quote/TWC:US
http://www.digitaltrends.com/users/ted-kritsonis/
http://www.digitaltrends.com/home-theater/a-la-carte-channels-cable-tv-viewing/#ixzz2bmNiNeW0
http://www.digitaltrends.com/home-theater/a-la-carte-channels-cable-tv-viewing/#ixzz2bmNiNeW0
http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2013/08/A-la-carte-channels-header.jpg
http://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2013/08/A-la-carte-channels-header.jpg


 38 

The revolution has begun 

The fact that TV is changing is obvious, what with services like Netflix, Hulu and Amazon 

Instant Prime growing their subscriber bases and delving into producing their own exclusive 

content. In turn, Big Media, like the cable companies and networks, are trying to keep from 

losing out in this existential power struggle over who the power-brokers will be in the future 

of TV. 

―Most channels are owned by the same handful of large media companies that seek to 

maximize revenue across all of their channels‖ 

The average pay-TV cable monthly bill in the U.S. was $86 as recently as 2011 (compared to 

$40 per month in 2001), and could rise to $123 per month by 2015, according to research 

firm NPD Group. As those prices continue to balloon, there is a bubbling narrative that 

suggests an a la carte system is the best way to cut those bills down and spur more 

competition from providers. 

Even Republican Senator John McCain took it upon himself to co-sponsor a bill (with D-

Conn Senator Richard Blumenthal) that would basically force pay-TV operators to offer a la 

carte deals. The bill seems a long shot to pass, but it has helped cast a spotlight on the angst 

consumers feel about what they pay to watch the limited programming they tune into every 

week. 

Despite McCain’s assertions that the government and special interests have ―stacked the 

regulatory deck in favor of preserving an outdated business model‖, it will still prove to be a 

tough nut to crack. 

The money behind cable deals 

―Most channels are owned by the same handful of large media companies that seek to 

maximize revenue across all of their channels,‖ says Greg Ireland, a research manager at IDC 

who follows the industry. ―By bundling channels, they’re able to get carriage fees and 

advertising revenue on channels that perhaps wouldn’t get carriage if offered on their own. 

This model, while problematic for some consumers (and some pay-TV operators), isn’t 

broken from the media company perspective and they don’t necessarily want to make 

changes that upset the current formula.‖ 

Channel survival has long been cited as a key reason why an a la carte system would be 

detrimental to both the pay-TV operators and consumers. Channels that appeal to niche 

audiences or minorities might have a tough time staying on air because of the current benefits 

of bundling channels together. Those opposed to a la carte believe content diversity, such as 

it exists today in an albeit flawed system, would suffer greatly because of the lack of choice it 

brings with it. An older example of a successful crossover was Queer Eye for the Straight 

Guy, which was aimed at a specific audience, but became an Emmy-winning series that 

launched on Bravo, a channel that many consumers might not have considered subscribing to 

at the time. 

 

But the Internet was still evolving at the time, and there was no Netflix, Hulu or 

Amazon Instant Prime back then to provide an alternative to pay-TV for shows with 

http://www.dpbolvw.net/click-2942700-10932227


 39 

more of a niche audience. As the political drama House of Cards showed for Netflix, 

original content can work wonders, and the continued success of such projects might 

open the door to more content aimed at a smaller percentage of subscribers. 

In many ways, TV channels were already doing that years ago. Shows would be 
exclusive to a network or specialty channel until they were farmed out for syndication 
to subsidiary channels or local broadcasters. The trend later on took this a little 
further, with exclusive shows like Mad Men or Breaking Bad on AMC and The Vampire 

Diaries on The CW as two examples of popular shows that started with smaller 
networks. 
Those shows can be found on Netflix, and while they don’t air the newest episodes, 
their availability already opens the door to expanding that offering in the future. But 
that won’t happen without a fight. 
 
Why TV can’t change overnight 
“Media companies can’t simply walk away from revenue and profits without there 
being some consequences,” says Ireland. “It could very well be that the result of a la 
carte is that many consumers will end up paying the same amount for fewer 
channels. But this doesn’t mean there can’t or won’t be possible solutions — smaller 
bundles and different price points, or perhaps bundles without expensive sports-
centric content. Choice is good for consumers but many times things don’t work out 
exactly the way we wish them to.” 
He adds that there is a lot of good programming on TV right now because many 
channels are investing in higher quality original content (like Mad Men and Breaking 
Bad). Subscription fees go, in part, to supporting the creation of that content — as 
well as the stuff that isn’t particularly good. “The magic question is where the tipping 
point is in terms of consumer appetite for higher bills and action from Washington or 
the courts,” he says. 
―Media companies can’t simply walk away from revenue and profits without there being 

some consequences‖ 

Jeff Kagan, an independent analyst and author who has followed the industry for 

years, believes there is a trickle-down effect that is understated. The cable industry 

is focused on charging customers more each year and earning more for 

shareholders, which investors love but obviously customers hate. 

“Traditionally when customers complain pricing is too high, the company feels the 
pinch and cuts the price, but cable television isn’t a two-part system,” says Kagan. 
“Instead, it’s a three-part system. If customers complain to the cable company, they 
aren’t complaining to the only party that matters. The third party is the networks who 
always charge more, year after year.” 
Part of the reason they do is because the talent also wants more. In fact, a lot of 
stakeholders have to get paid. Complaining about the cost of accessing content 
might directly relate to what it costs to produce a show and what actors and 
actresses in hot shows are demanding for pay raises. A good example is Friends, 
where all six regular cast members wanted $1 million per episode. That, along with 
more elaborate shooting locations and larger crews, has likely contributed to this 
trickle-down effect. 
“If the cast of Modern Family goes on strike demanding higher wages, that can trickle 

down, just like with the high-profile demands of the cast of Friends and 
for sports programming costs,” says Ireland. “So consumers that clamor for a la carte 

http://www.digitaltrends.com/sports/


 40 

need to understand that, for better or worse, depending on one’s perspective, there’s 
a bigger business model that results in the situation we now have and there are 
many parties on which to place blame if we’re looking for someone to blame.” 
Calling it a “broken model” that is essentially unsustainable, Kagan believes the 
current system protects pay-TV companies and punishes customers unfairly. 
Regulators back in the day never could’ve imagined this scenario when the system 
was first set up, but reforming it now will require some trade-offs on all sides. 
Are actors or actresses willing to take a pay cut? Will pay-TV operators slowly phase 
out niche and specialty channels? Will those channels then move to streaming online 
to connect with their audience, and if so, is that audience willing to pay $5 per month 
for just one channel? 
 
What a la carte TV might look like 
“A la carte is an open market where some networks would thrive and others would 
suffer because the customer chooses, meaning that little watched channels would 
struggle,” says Kagan. “But what’s missing is that the industry has to come up with 
another model that will reward both investors and customers. Today, a subscription 
is twice what it was 10 years ago, and it will double again in another decade, so the 
cable industry is spinning out of control. That’s the reason people are crying out for a 
less expensive alternative and why a la carte makes sense to a growing segment of 
consumers.” 
The current system and a la carte are undoubtedly very different business models, 
and it may take some time to figure out how everyone, especially you as a 
consumer, come out of it with what you want for less of your money. In an a la carte 
world, the price per channel may be more than it is today, but since the average 
viewer sticks to about five or 15 channels per month, the total bill should theoretically 
be much lower. 
It would be great to add and subtract channels at will as part of your subscription, but 
pay-TV operators are scared to death of such a scenario because of the loss in 
revenue that would come with that. And since there are investors with big dollars in 
the mix, change won’t come easily or swiftly. What happens to the “little guy” 
channels will be a sidebar to the wider story, but for the time being, change will be a 
slow dance between frustrated customers and anxious pay-TV operators looking to 
do business as usual. 
 

 

Read more: http://www.digitaltrends.com/home-theater/a-la-carte-channels-cable-tv-

viewing/#ixzz2bmOBqos0  

Follow us: @digitaltrends on Twitter | digitaltrendsftw on Facebook 

http://www.digitaltrends.com/home-theater/a-la-carte-channels-cable-tv-viewing/#ixzz2bmOBqos0
http://www.digitaltrends.com/home-theater/a-la-carte-channels-cable-tv-viewing/#ixzz2bmOBqos0
http://ec.tynt.com/b/rw?id=a4WNn6KVyr4yHaacwqm_6r&u=digitaltrends
http://ec.tynt.com/b/rf?id=a4WNn6KVyr4yHaacwqm_6r&u=digitaltrendsftw


 41 

Annexure V 

 

CABLE OPERATORS FEDERATION OF INDIA (Regd.) 

13/97, Near Rajouri Apartments, Rajouri Garden, New Delhi-110027 

Ph. : 91-11-25131540, 25140097, Fax : 91-11-25139967 

 

Ref: COFI/ Lok Sabha/02/2012 

Dated: 28 February 2012  

The Deputy Secretary (IT) 

Lok Sabha Secretariat, 

Room No 315, 

Parliament House Annexe 

New Delhi 110001 

 

Memorandum giving Additional Points/ Suggestions on the Cable Television Networks 

(Regulation) Second Amendment Bill, 2011 

Sir, 

1. Further to our comments on the Second Amendment Bill, we wish to submit the following 
Additional points/ suggestions regarding the Second Amendment  to the Cable TV Act 1995. 

 

Already Registered Channels  

 

a) No Law Regulating the existing Registered Channels – At present, there are no laws for TV 
channels. Only policy guidelines exist for downlinking and uplinking of satellite channels with 
effect from 2006. These guidelines, although provide the basic policy, do not stand the test 
of the law in the courts. 

 

b) These Guidelines are flouted rampantly by the registered satellite channels who after 
repeated violations, are let off by just giving an advisory or running an apology on the 
channel in an insignificant manner or at the most switch off the channel for a day or two. 
This is hardly a deterrent for these powerful broadcasters, who so often blackmail the 
government through their news channels.   

 



 42 

c) No Laws for Broadcasters- Penalties for Cable Operators – All laws, penalties, punishments 
are meant for cable operators, who are too small stake holders in the value chain. There are 
no punishments or penalties for broadcasters, who are powerful, have high contacts and 
violate all content/advertisement codes and other guidelines. 

 

(i) News Channels are known to run ‘paid news’. 
(ii) Channels broadcast shows that denigrate women and children. 

(iii) In the name of public interest, programmes are repeatedely shown where they can 
blackmail the government for vested interests or create anti-government sentiments 
for political motives. 

(iv) News channels often carry out media trials of various cases and events. 
(v) To gain TRPs, they repeatedly show indecent and obscene videos in the name of news. 

(vi) Show misleading advertisements, that spread misconceptions and encourage 
superstitions. 

 

d) No Regulations for TV Content/ Broadcasters- During the discussion on the third 
Amendment Bill for cable television in the Parliament, every MP brought out the need to 
regulate the content of TV channels but there is no initiative by the government in this 
regards. They have been only asked to self regulate because whenever the government tried 
to regulate them, they protested vehemently through various lobbies like FICCI, CII, 
ASSOCHAM, IBF, NBA and News Broadcaster Editors’ Association. 

 

e) Broadcasters Invest in MSOs, to Arm Twist Cable Operators. Some large Broadcast houses 
have invested in some MSO companies or made their own MSOs, who provide content to 
thousands of LCOs and also act as Pay Channel distributors and arm-twist the small 
operators/MSO(I)s to extract more revenue from the public.      

 

2. Some Suggestions 
 

            Foreign Channels     

 

a) Registration of Foreign Channels – These channels come to India to exploit our vast 
population. They sell to our people, the same content that they make and broadcast in 
their country, thus making double profits. Government must make these channels pay 
more for registration. 

b) Indian Content on Foreign Channels MUST – Like it is done in many European and 
other countries, there are restrictions on foreign channels that they must generate a 
percentage of their content (50% is typical) locally, it does not happen in India. We 
should also give downlinking permission to foreign channels, only after they agree to 
create 50% of their content within India. 

 

c) Foreign Pay Channel Registration as Free to Air -   Most of the revenue generated 
by these foreign channels is sent out of India to their country of origin. Where as they 
benefit tremendously from our large population, Country does not benefit from them. In 



 43 

view of this, they should be registered only as free-to-air channels, at least for the first 
five years or till they generate 50% content in India. This will make our own content 
production industry also flourish. 

 

d) Foreign Pay Channel Pricing – Foreign based pay channels, after they have 
generated 50% content within India, should be permitted to become ‘Pay’ channels only 
at half the rate what is fixed for our Indian channels that generate 100% content in India. 

 

 

3. Registration of HD/ 3D Pay Channels   
Registration of Pay/ Premium channels/ HD Channels/ 3D TV etc should be done at a much 

higher registration fee than ordinary channels. Registration charges may be linked with the cost 

of the pay channels per subscriber or as per different subscription slabs eg. Free to Air, Rs 1-5, Rs 

6-10, Rs 11 upwards etc. 

 

4. We also wish to highlight that Cable Television Industry was put under TRAI for the purpose of 
Regulations in 2004. TRAI has carried out more than 30 consultations with the Industry and 
given their recommendations. However, sad to say that not even a single recommendation for 
the benefit of Cable Operators has been accepted and implemented. This has left a big gap in 
the regulatory mechanism for the industry, mostly tilted in favour of large broadcast 
companies. Both I&B Ministry as well as TRAI are heavily influenced by broadcaster lobby who 
use organizations like FICCI, CII, ASSOCHAM, CASBAA, MPA, NBA, IBF, NBEA and their lawyers, 
before any regulations are drafted. 

  

5. This has widened the differences amongst the stake holders where in large broadcast 
companies have been permitted to increase their monopolies in every field and every platform 
unfettered, but cable TV industry has been left to die its own death.  

 

6. All over the world, cable TV networks have been encouraged to grow as country’s Broadband 
networks which contribute tremendously to their economy but in India cable operators, who 
created this industry connecting more than 100 million households, are being edged out by 
broadcasters.  

 

7. Some of the prominent regulations badly needed to protect the industry and consumers at 
large are given below: 

 

(a) Restructuring of Cable TV Industry. Deals with improving cable TV infrastructure. 
(b) Cross Media Restrictions. Absence of this has increased monopolies in the Industry. 
(c) Entry of Certain Entities into Broadcasting. Deals with political parties entering in 

Broadcasting. 
(d) Interoperability. Deals with consumers using the same STB for utilizing services of different 

service providers.    
(e) Convergence and Competition in Broadcasting and Telecommunications. 



 44 

(f) Private Terrestrial TV Broadcasting Services. 
(g) Value Additions Services. 

 

8. Below given are the recommendations accepted and notified but benefit only large players. 
Some of the issues like Tarrif for Pay Channels, issued by TRAI have been taken to courts by the 
Broadcasters and never implemented.  

 

(a) FDI. Since cable TV infrastructure has not been looked after by the Government, it does not 
attract any FDI. Hence, increase in FDI to 74% has no meaning for them. However, it has 
helped large foreign Broadcast Groups to induct their own funds into India and create 
monopolies through cartelisation. 

(b) Media Ownership. There are no restrictions on cross media ownership. This has helped 
these big Media Groups to create many TV channels, DTH for direct broadcast, Cable 
Networks through MSO Companies, Content Production Houses, Online Media, Radio, News 
Papers etc. 

(c) Mobile TV and IPTV. Both these services were notified within months to help large Telecom 
companies get into TV distribution domain, competing with small cable operators.   

(d) HITS. This technology for nationwide cable networking using satellite was cleared to help 
one large Media Group after progress of smaller players was halted by deferring CAS 
implementation, even after the Law was cleared by the Parliament in 2003. 

(e) DTH. This technology for TV distribution was also introduced so that the Large Media Groups 
including a Foreign Company could go direct to consumers bypassing cable operators. They 
were permitted to use CAS all over India in 2003, when the same was deferred for 
implementation on cable, to give an upper hand to broadcasters. The first three DTH players 
were Dish TV (Zee Group), TataSky ( Star TV and Tatas) and Sun Direct (Sun TV Group). 
Telecom companies entered the field later. 

  

9. The above has increased the domination of Indian Media scene by a handful of Foreign 
Broadcasting Groups and Indian Media companies leaving the smaller players in the lurch. These 
issues, in particular, the issue of content regulation must be considered seriously by the 
government if the nation has to be saved from the adverse effects of uncontrolled television 
content and large Media monopolies. 

 

Thanking You, 

 

Yours Faithfully, 

Roop Sharma 

 

 

 


